Róma 11:1
Mondom tehát: Avagy elvetette-é Isten az ő népét? Távol legyen; mert én is izráelita vagyok, az Ábrahám magvából, Benjámin nemzetségéből való.
|
Róma
11:1
Azt kérdezem tehát: vajon ellökte magától Isten a saját népét? Nem, dehogyis! Hiszen én magam is Izrael népéhez tartozom, Ábrahám utódja vagyok, Benjámin törzséből származom.
|
Róma
11:1
Kérdem hát: Csak nem taszította el Isten az ? népét? Szó sem lehet róla. Hisz én is izraelita vagyok, Ábrahám magvából, Benjámin törzséb?l.
|
Róma 11:2
Nem vetette el Isten az ő népét, melyet eleve ismert. Avagy nem tudjátok-é mit mond az írás Illésről? a mint könyörög Istenhez Izráel ellen, mondván:
|
Róma
11:2
Nem, Isten nem dobta félre Izrael népét! Hiszen már akkor előre kiválasztotta Izraelt, hogy a saját népe legyen, amikor még meg se születtek! Vagy talán nem tudjátok, mit mond az Írás arról, amikor Illés próféta Izrael miatt panaszkodott Istennek?
|
Róma
11:2
Isten nem taszította el népét, melyet eleve felismert. Hát nem tudjátok, hogy Illés történetével mit akar mondani az írás? Hogy hogyan beszél Illés Istenhez Izráel ellen?
|
Róma 11:3
Uram, a te prófétáidat megölték, és a tel oltáraidat lerombolták; és csak én egyedül maradtam, és engem is halálra keresnek.
|
Róma
11:3
Azt mondta: „Uram, prófétáidat megölték, oltáraidat lerombolták, már csak egyedül én maradtam meg, és most engem is meg akarnak ölni.”
|
Róma
11:3
„Uram, prófétáidat meggyilkolták, oltáraidat lerontották, én maradtam meg egyedül, és nekem is lelkemre törnek.”
|
Róma 11:4
De mit mond néki az isteni felelet? Meghagytam magamnak hétezer embert, a kik nem hajtottak térdet a Baálnak.
|
Róma
11:4
De mit felelt neki Isten? Ezt: „Meghagytam magamnak hétezer férfit, akik nem imádták Baált.”
|
Róma
11:4
És mit is mond erre az isteni kijelentés? „Meghagytam magamnak hétezer férfiút, akik nem hajtottak térdet Baálnak.”
|
Róma 11:5
Ekképen azért most is van maradék a kegyelemből való választás szerint.
|
Róma
11:5
Ugyanígy, a mostani időben is van egy „maradék”, akiket Isten a kegyelme alapján választott ki.
|
Róma
11:5
Ugyanígy a kegyelem kiválasztásához ragaszkodva, a mai id?ben is hagyott maradékot Isten.
|
Róma 11:6
Hogyha pedig kegyelemből, akkor nem cselekedetekből: különben a kegyelem nem volna többé kegyelem. Hogyha pedig cselekedetekből, akkor nem kegyelemből: különben a cselekedet nem volna többé cselekedet.
|
Róma
11:6
Ez azt jelenti, hogy nem annak alapján választotta ki őket, amit ezek az emberek tettek. Ha ez nem így volna, hanem az emberek a saját tetteik alapján tartoznának Isten népéhez, akkor Isten kegyelmének ajándéka már nem is lenne igazán ajándék.
|
Róma
11:6
Ha kegyelemb?l tette, akkor nem tettek alapján, mert akkor a kegyelem nem volna már kegyelem.
|
Róma 11:7
Micsoda tehát? A mit Izráel keres, azt nem nyerte meg: a választottak ellenben megnyerték, a többiek pedig megkeményíttettek:
|
Róma
11:7
Hogyan is van hát ez? Izrael népe arra törekedett, hogy Isten számára elfogadható legyen, de nem érték el a céljukat. Akiket azonban Isten kiválasztott, annak a „maradéknak” ez mégis sikerült. A többiek szíve pedig megkeményedett, és nem akartak Isten szavára hallgatni.
|
Róma
11:7
Mi hát a helyzet? Izráel azt, amit keres, nem érte el, a kiválasztottak ellenben elérték, míg a többiek megkövesedtek, ahogy írva is áll:
|
Róma 11:8
A mint meg van írva: Az Isten kábultság szellemét adta nékik; szemeket, hogy ne lássanak, füleket, hogy ne halljanak, mind e mai napig.
|
Róma
11:8
Amint az Írás mondja: „Isten a kábultság szellemét adta nekik;” Ézs 29:10 „olyan szemet, amely nem lát és fület, amely nem hall, és ez így van mind a mai napig.” 5Móz 29:3
|
Róma
11:8
„Isten a bódultság szellemét adta nekik egész a mai napig: oly szemet, mely nem lát, és olyan fület, mely nem hall.”
|
Róma 11:9
Dávid is ezt mondja: Legyen az ő asztaluk tőrré, hálóvá, botránkozássá és megtorlássá.
|
Róma
11:9
Dávid is ezt mondja: „Legyen a saját ünnepi asztaluk csapda a számukra, és az fogja meg őket! Ez lesz a vesztük és büntetésük.
|
Róma
11:9
Dávid meg ezt mondja: „Asztaluk t?rré legyen nékik és hálóvá, megbotlássá és visszafizetéssé,
|
Róma 11:10
Sötétüljenek meg az ő szemeik, hogy ne lássanak, és az ő hátokat mindenkorra görbítsd meg.
|
Róma
11:10
Homályosodjon el a szemük, hogy ne lássák az igazságot, és örökre görbítsd meg a hátukat!” Zsolt 69:23-24
|
Róma
11:10
szemük sötétedjék el, hogy ne lássanak, hátukat mindenkorra görbítsd meg.”
|
Róma 11:11
Annakokáért mondom: Avagy azért botlottak-é meg, hogy elessenek? Távol legyen; hanem az ő esetük folytán lett az idvesség a pogányoké, hogy ők felingereltessenek.
|
Róma
11:11
Izrael népe elbotlott — ez igaz. De vajon végleg elestek emiatt? Egyáltalán nem! Éppen ellenkezőleg: botlásuk következtében jutott el a megmenekülés üzenete a nem zsidó népekhez. Ez pedig azért történt, hogy Isten Izrael népét féltékennyé tegye.
|
Róma
11:11
Kérdem hát: Azért botlottak meg, hogy végképp elessenek? Szó sem lehet róla. Elesésük menekülést hoz a nemzeteknek, hogy kés?bb ?k maguk féltékenységre ingerl?djenek.
|
Róma 11:12
Ha pedig az ő esetök világnak gazdagsága, és az ő veszteségök pogányok gazdagsága, mennyivel inkább az ő teljességök?
|
Róma
11:12
Valóban, Izrael népének botlása milyen bőséges áldást hozott az egész világnak! Amit ők elveszítettek, azzal a nem zsidó népek lettek gazdagabbak. De ha ez így van, akkor képzeljétek el, milyen hatalmas nyereséget fog jelenteni a világnak, amikor Izrael népét Isten teljes egészében helyreállítja!
|
Róma
11:12
Ha pedig elesésük gazdagságot hozott a világnak, és vereségük gazdagságot szerzett a nemzeteknek, mennyivel többet jelent majd teljességre jutásuk.
|
Róma 11:13
Mert néktek mondom a pogányoknak, a mennyiben hát én pogányok apostola vagyok, a szolgálatomat dicsőítem,
|
Róma
11:13
Most pedig hozzátok szólok, akik nem vagytok zsidók. Mivel Isten engem a nem zsidó népekhez küldött, teljes erőmmel arra törekszem, hogy ezt a szolgálatomat minél sikeresebben végezzem.
|
Róma
11:13
Hozzátok, nemzetekhez szólok: Amennyiben én a nemzetek apostola vagyok, szolgálatomnak szereznék dics?séget azzal,
|
Róma 11:14
Ha ugyan felingerelhetném az én atyámfiait, és megtarthatnék közülök némelyeket.
|
Róma
11:14
Közben állandóan abban reménykedem, hogy így féltékennyé tudom tenni saját népemet, és néhányat közülük is elvezethetek a megmenekülésre.
|
Róma
11:14
ha saját húsomat valamiképpen féltékenységre ingerelhetném, és közülük egyeseket megmenthetnék.
|
Róma 11:15
Mert ha az ő elvettetésök a világnak megbékélése, micsoda lesz a felvételök hanemha élet a halálból?
|
Róma
11:15
Isten valóban elfordult népemtől, de ennek következtében kibékült a többi népekkel. Ha viszont Isten visszafogadja Izraelt magához, az olyan lesz, mint mikor valaki a halálból támad fel!
|
Róma
11:15
Mert ha elvettetésük a világnak megbékülést hozott, mi mást hozhat akkor visszafogadtatásuk, mint halottak közül feltámadó életet?
|
Róma 11:16
Ha pedig a zsenge szent, akkor a tészta is; és ha a gyökér szent, az ágai is azok.
|
Róma
11:16
Ha a kenyérből az első kis darabot Istennek szánjuk, akkor a kenyér többi része is ugyanúgy Istené. Hasonlóképpen, ha a fa gyökere Istené, akkor az ágak is hozzá tartoznak.
|
Róma
11:16
Ha pedig a zsenge szent, a tészta is az lesz. Ha a gyökér szent, az ágak is azok.
|
Róma 11:17
Ha pedig némely ágak kitörettek, te pedig vadolajfa létedre beoltattál azok közé, és részese lettél az olajfa gyökerének és zsírjának;
|
Róma
11:17
Olyan ez, mintha a nemes olajfa ágai közül néhányat letörnek, titeket pedig, akik a nem zsidó népek közül jöttetek, és így a „vad olajfa ágai” vagytok, beoltanak a letört ágak helyére. Így most már ti is részesültök mindabból a jóból, amit a nemes fa gyökere nyújt.
|
Róma
11:17
Ha az ágak közül egyeseket kitörtek és téged vadolajfa létedre helyükbe oltottak, úgyhogy a szelíd olajfa b?zsírú gyökerének vele együtt részesévé lettél,
|
Róma 11:18
Ne kevélykedjél az ágak ellenében: ha pedig kevélykedel, nem te hordozod a gyökeret, hanem a gyökér téged.
|
Róma
11:18
De ne gondoljátok, hogy különbek vagytok, mint a letört ágak. Ha pedig jobbnak képzelitek magatokat, jusson eszetekbe: nem ti tápláljátok a gyökeret, hanem a gyökér titeket!
|
Róma
11:18
ne dicsekedjél az ágak ellenében. Ha mégis dicsekednél, tudd meg: Nem te hordozod a gyökeret, hanem a gyökér téged.
|
Róma 11:19
Azt mondod azért: Kitörettek az ágak, hogy én oltassam be.
|
Róma
11:19
Lehet, hogy így gondolkoztok: „Azért törtek le az ágak, hogy bennünket beoltsanak a szelíd olajfába.”
|
Róma
11:19
Azt mondod: Kitörték az ágakat, hogy engem beoltsanak?
|
Róma 11:20
Úgy van; hitetlenség miatt törettek ki, te pedig hit által állasz; fel ne fuvalkodjál, hanem félj;
|
Róma
11:20
Ez igaz, de gondoljátok meg, hogy azokat a hitetlenségük miatt törték le, és ti is csak a hitetek által maradhattok meg. Ezért, ne legyetek büszkék, hanem féljetek!
|
Róma
11:20
Helyes. Hitetlenség az oka, hogy kitörték ?ket, téged pedig a hit tart egyenesen. Ne jártasd eszed a magas dolgokon, hanem félj.
|
Róma 11:21
Mert ha az Isten a természet szerint való ágaknak nem kedvezett, majd néked sem kedvez.
|
Róma
11:21
Mert ha az olajfa saját ágait nem kímélte Isten, akkor titeket sem fog kímélni, ha nem hisztek.
|
Róma
11:21
Ha az Isten a természetes ágakat nem kímélte, téged sem fog megkímélni.
|
Róma 11:22
Tekintsd meg azért az Istennek kegyességét és keménységét: azok iránt a kik elestek, keménységét; irántad pedig a kegyességét, ha megmaradsz a kegyességben; különben te is kivágatol.
|
Róma
11:22
Ismerd fel azért, hogy Isten nemcsak jóságos, hanem szigorú is! Szigorú azokhoz, akik elestek, hozzátok viszont mindaddig jó, amíg megmaradtok Isten jóságában. Ha nem, akkor titeket is letör arról a fáról, mint azokat az előző ágakat.
|
Róma
11:22
Tekints azért Isten jóságos és szigorú voltára, az eles?kkel szemben Isten szigorúságára, veled szemben jóságos voltára, ha ugyan a jóságosságnál megmaradsz, egyébként téged is kivágnak.
|
Róma 11:23
Sőt azok is, ha meg nem maradnak a hitetlenségben, beoltatnak; mert az Isten ismét beolthatja őket.
|
Róma
11:23
Ugyanakkor Izrael népét ismét beolthatja a saját fájukba, kivéve, ha makacsul kitartanak a hitetlenségben. Igen, Isten meg tudja tenni, hogy újra beoltsa őket.
|
Róma
11:23
Azokat, ha nem maradnak meg a hitetlenségben, újra be fogja oltani, Istennek van arra hatalma, hogy újra beoltsa ?ket.
|
Róma 11:24
Mert ha te a természet szerint való vadolajfából kivágattál, és természet ellenére beoltattál a szelid olajfába: mennyivel inkább beoltatnak ezek a természet szerint valók az ő saját olajfájokba.
|
Róma
11:24
Nem természetes, hogy a vad olajfa ágát beoltsák a szelíd olajfába. Ti, akik a nem zsidó népek közül származtok, valóban olyanok vagytok, mint a vad olajfa ágai. Isten mégis beoltott benneteket a szelíd olajfába. Gondoljátok meg, mennyivel inkább természetes, ha a szelíd olajfa letört ágait ismét beoltják a saját fájukba! Hiszen ezeknek az ágaknak a természet rendje szerint ott a helyük!
|
Róma
11:24
Ha téged a természetednek megfelel? vadolajfából kivághattak, és természet ellenére a nemes olajfába beolthattak, mennyivel inkább fogják ?ket a magukéba, a természetüknek megfelel? olajfába beoltani.
|
Róma 11:25
Mert nem akarom, hogy ne tudjátok atyámfiai ezt a titkot, hogy magatokat el ne higyjétek, hogy a megkeményedés Izráelre nézve csak részben történt, a meddig a pogányok teljessége bemegyen.
|
Róma
11:25
Testvéreim, ne a saját gondolkodásotokra támaszkodjatok! Szeretném, ha megértenétek ezt a titkos igazságot: Izrael népe csak részben makacsolta meg magát. És még ez is csak addig tart, amíg a nem zsidó népek közül elhívott emberek teljes számban Istenhez jönnek.
|
Róma
11:25
Mert hogy ne a magatok eszét?l vezettessétek magatokat testvéreim, akarom, hogy értsétek meg azt a titkot, hogy részleges megkövesedés támadt Izráelen mindaddig, míg a nemzetekb?l kiváló, teljes szám be nem jut.
|
Róma 11:26
És így az egész Izráel megtartatik, a mint meg van írva: Eljő Sionból a Szabadító, és elfordítja Jákóbtól a gonoszságokat:
|
Róma
11:26
Akkor majd Izrael népe teljes egészében meg fog szabadulni. Amint az Írás is mondja: „Szabadító érkezik majd Sionból, aki minden istentelenséget kitisztít Jákób családjából,
|
Róma
11:26
Így fog aztán egész Izráel megmenekülni, mint írva van: „Megérkezik Sionból az, aki kiragadja ?ket, aki Jákóbtól az istentelenséget elhárítja,
|
Róma 11:27
És ez nékik az én szövetségem, midőn eltörlöm az ő bűneiket.
|
Róma
11:27
és szövetséget kötök velük, amikor megbocsátom bűneiket.” Ézs 59:20-21; 27:9
|
Róma
11:27
és akkor én ilyen szövetséget kötök velük: Elveszem vétkeiket.”
|
Róma 11:28
Az evangyéliomra nézve ugyan ellenségek ti érettetek; de a választásra nézve szerelmetesek az atyákért.
|
Róma
11:28
Igaz, hogy Izrael népe az örömhír ellenségévé lett, de még ez is a ti javatokat szolgálja. Ennek ellenére Izrael még mindig Isten kiválasztott népe, és ő még mindig nagyon szereti őket! Hiszen ezt megígérte Izrael ősapáinak.
|
Róma
11:28
Az örömüzenetnek megfelel?en most ugyan ellenségek tiértetek, a kiválasztásnak megfelel?en azonban szeretettek az atyákért.
|
Róma 11:29
Mert megbánhatatlanok az Istennek ajándékai és az ő elhívása.
|
Róma
11:29
Isten ugyanis soha nem veszi vissza az ajándékait, és nem vonja vissza, ha egyszer valakit elhív.
|
Róma
11:29
Mert a kegyelemajándékok és Isten meghívása megbánhatatlanok.
|
Róma 11:30
Mert miképen ti egykor engedetlenkedtetek az Istennek, most pedig irgalmasságot nyertetek az ő engedetlenségök miatt:
|
Róma
11:30
Gondoljátok csak meg! Régebben ti sem engedelmeskedtetek Istennek. Most azonban, Isten könyörült rajtatok, mivel Izrael engedetlenné vált.
|
Róma
11:30
Mert ahogy egykor ti is megtagadtátok az engedelmességet Istennek, most ellenben ezek engedetlensége következtében könyörületet nyertetek,
|
Róma 11:31
Azonképen ők is most engedetlenkedtek, hogy a ti irgalmasságba jutásotok folytán ők is irgalmasságot nyerjenek;
|
Róma
11:31
Hasonlóképpen, most Izrael engedetlen, végül azonban Isten mégis megkönyörül rajtuk is! Igen, éppen rajtatok keresztül jut el Izrael népéhez is ugyanaz a kegyelem, amelyet ti most élveztek.
|
Róma
11:31
úgy ?k is – most ugyan megtagadták a rajtatok gyakorolt könyörülettel szemben az engedelmességet – azért, hogy utóbb ?k is könyörületet nyerjenek.
|
Róma 11:32
Mert az Isten mindeneket engedetlenség alá rekesztett, hogy mindeneken könyörüljön.
|
Róma
11:32
Mert kivétel nélkül minden ember engedetlen Isten iránt. Ő pedig mindenkit bezárt az engedetlenség börtönébe, hogy azután mindenkin könyörülhessen.
|
Róma
11:32
Mert az Isten az összes embereket engedetlenségbe zárta össze, hogy valamennyin könyörülhessen.
|
Róma 11:33
Óh Isten gazdagságának, bölcseségének és tudományának mélysége! Mely igen kikutathatatlanok az ő ítéletei s kinyomozhatatlanok az ő útai!
|
Róma
11:33
Ó, milyen hatalmas Isten gazdagsága, milyen mélységes a bölcsessége és végtelen a tudása! Milyen nehéz megérteni döntéseit! Ki képes követni, hogy Isten mit miért tesz?
|
Róma
11:33
Óh milyen mélységesen gazdag Istennek bölcsessége és tudománya. Milyen kifürkészhetetlenek ítéletei és kinyomozhatatlanok útjai.
|
Róma 11:34
Mert kicsoda ismerte meg az Úr értelmét? vagy kicsoda volt néki tanácsosa?
|
Róma
11:34
Amint az Írás is mondja: „Ugyan ki értheti az Úr gondolatait, és ki adhat neki tanácsot?” Ézs 40:13
|
Róma
11:34
Ugyan kiismerte-e valaki az Úr értelmét? Lett-e valaki neki tanácsosa?
|
Róma 11:35
Avagy kicsoda adott előbb néki, hogy annak visszafizesse azt?
|
Róma
11:35
„Ki adott valaha is elsőként az Úrnak, hogy most annak visszafizetését várja?” Jób 41:11
|
Róma
11:35
Adott-e valaki neki el?re, hogy annak visszafizetését várhassa?
|
Róma 11:36
Mert ő tőle, ő általa és ő reá nézve vannak mindenek. Övé a dicsőség mindörökké. Ámen.
|
Róma
11:36
Mert mindent Isten teremtett, mindent ő tart fenn, és minden őérte létezik. Övé legyen a dicsőség örökké! Ámen.
|
Róma
11:36
Mert bel?le jött el?, rajta keresztül megy és ?felé halad minden. Övé a dics?ség mind az örök korokig. Ámen.
|